Deprinderea abilităților de scriere, citire și socotire reprezintă o responsabilitate solicitantă pentru școlari. În unele cazuri, aceasta poate veni la pachet cu sentimente de neputință, cu scăderea stimei de sine și teamă, cauza putând fi tulburările specifice de învățare (SLD). Numărul cazurilor de dislexie, disortografie, disgrafie și discalculie s-a mărit considerabil în rândul copiilor, situația mergând mână în mână cu creșterea diagnosticelor de tulburări de neurodezvoltare – precum tulburarea de hiperactivitate cu deficit de atenție (ADHD) sau sindromul picioarelor neliniștite (RLS) – ce pot avea un impact negativ asupra performanțelor academice.
În ansamblu, ADHD afectează aproximativ 8% dintre copiii din întreaga lume (conform Organizației Mondiale a Sănătății), 1 din 10 persoane suferă de dislexie (conform Asociației Europene pentru Dislexie), iar sindromul picioarelor neliniștite este prezent la 10% din populație (conform RLS Italia). Din statisticile realizate punctual în țara noastră în ultimii ani, reiese că peste 250.000 de elevi prezintă tulburări de învățare (potrivit Federației Sindicatelor Libere din Învățământ).
Tulburările de învățare vs. nevoile educaționale speciale
Datele amintite nu trebuie să genereze îngrijorare sau surprindere, fiind explicate prin progresele recente făcute în domeniul cercetării și diagnosticului. Practic, acei școlari care, până în urmă cu câteva decenii, erau pur și simplu considerați apatici sau nedisciplinați, își văd acum dificultățile recunoscute și, datorită definirii unor instrumente specifice de screening (capabile să detecteze simptomele de timpuriu), pot fi susținuți încă din perioada preșcolară în depășirea provocărilor de învățare.
În mod evident, fiecare copil este unic și are parte de propriile obstacole. Când vine vorba despre elevii cu SLD, aceștia necesită un diagnostic formal, oferit de către psihiatrii infantili cu experiență. Ei se diferențiază de cei cu nevoi educaționale speciale, încadrați într-o zonă mai generală, cu cerințe care depășesc standardul obișnuit și care nu pot fi diagnosticate sau recunoscute în mod formal pe baza unui document justificativ. Așadar, pentru elevii din prima categorie, școala elaborează un plan individual de educație, în timp ce pentru membrii celei de-a doua, strategiile pot varia în funcție de nevoile specifice.
Teagan Evans, profesor Novakid și terapeut ocupațional pediatric, subliniază că „în general, copiii cu dificultăți specifice de învățare diagnosticate procesează informațiile în creier diferit față de neurotipici. Prin urmare, au nevoie de mai mult sprijin și ajustări în planul educațional pentru a asimila aceleași concepte. Grupul de elevi cu cerinţe educaţionale speciale poate include persoane cu dizabilităţi fizice, senzoriale, intelectuale sau emoţionale, precum şi elevi cu talente excepţionale”.
Importanța adaptării materialelor de studiu
În România, Ordinul de ministru nr. 5893/28.11.2016 susține că elevii din învățământul primar trebuie să petreacă maximum o oră efectuând tema pentru acasă. Pentru ca școlarii cu SLD să poată performa în acest interval și să fie feriți de sentimentul de neputință, este recomandat să primească exerciții adaptate și să aibă acces la instrumente ajutătoare (inclusiv de tehnologie), după cum este amintit și în „Metodologia pentru asigurarea suportului necesar elevilor cu tulburări de învățare”, capitolul III, articolul 19.
Însă eficiența temelor pentru acasă este de multe ori pusă sub semnul întrebării, Polonia renunțând în 2024 la acestea în cazul claselor primare și făcându-le opționale în cel al claselor gimnaziale. Această decizie poate fi de înțeles în contextul formatului clasic (utilizat și pe plan local) al temelor, care se concentrează preponderent pe memorare și mai puțin pe gândirea critică și creativitate.
Structura temelor influențează semnificativ nu doar atenția copiilor, ci și nivelul lor de implicare. O dovadă în acest sens o constituie Novakid, care folosește jocurile educative pe computer pentru a potența interesul juniorilor, oferindu-le recompense pentru fiecare reușită. Prin intermediul acestui sistem, pe măsură ce procesul de învățare se derulează, se dezvoltă deopotrivă motivația intrinsecă și extrinsecă.
Novakid, sprijin pentru copiii cu nevoi speciale și dificultăți de învățare
Ținând cont de caracteristicile individuale ale elevilor, platforma Novakid s-a făcut remarcată încă de la lansare. Metodologia include și adaptări pentru copiii cu nevoi speciale, precum utilizarea unor fonturi și culori favorabile pentru dislexie. Utilizarea interacțiunii și a gamificării, pe care se bazează metoda de predare, reprezintă un instrument excelent pentru toată lumea, nu numai pentru cei cu dificultăți.
Una dintre cele mai populare abordări pentru juniori este Novakid Magic Academy, care folosește o lume fantastică cu decor medieval, povești în benzi desenate și aventuri cu personaje inedite, pentru a învăța copiii elemente de gramatică și vocabular. Grație ei, micuții revizuiesc singuri ceea ce au învățat în timpul lecțiilor și se distrează pe cinste. Factorul „amuzament” este important: învățarea prin joc le permite să vadă procesul de studiu drept un moment plin de satisfacție, nu ca o obligație. Acest lucru este fundamental nu doar pentru progres, ci și pentru consolidarea încrederii în sine.
Elena Campanella, Director al Corpului Profesoral Novakid, punctează „Noi, la Novakid, am avut și avem cursanți cu ADHD, dislexie, mutism selectiv și autism, deficiențe de auz etc. Nu putem spune însă un număr exact, pentru că nu ne etichetăm clienții sau elevii. Fiecare persoană și situație este unică. Nu pretindem că suntem specializați în a preda copiilor cu dificultăți de învățare. Totuși, avem o selecție de profesori cu experiență, înalt pregătiți, care au lucrat cu micuți ce au parte de provocări în învățare. Acești meditatori au calificări variind de la Psihologie, la Educație Specială și Terapie Ocupațională. Recomandăm aceste cadre la cerere”.
Recomandări și sfaturi pentru părinți
Deși poate fi greu de acceptat în primă fază, a cere ajutorul unui specialist și a interveni devreme este crucial. Neuroplasticitatea copiilor este foarte maleabilă până la vârsta de aproximativ 10 ani, ceea ce înseamnă că dacă se acționează mai devreme, progresul este mai rapid. Părinții nu trebuie să ezite să ceară ajutor din cauza „etichetei” pe care ar putea să o primească micuțul sau a diagnosticului, deoarece eticheta sprijină profesorii și îngrijitorii să folosească cea mai bună abordare. În plus, nu înseamnă neapărat că juniorul va avea aceste dificultăți pentru totdeauna.
Este esențial ca părinții să fie conștienți că și ei sunt protagoniști în educația copilului. Așadar, au puterea de a controla asistența acordată și cantitatea de exerciții (sau teme), dar au și datoria de a verifica dacă recomandările profesorului sunt îndeplinite. Părinții sunt partenerii fundamentali ai profesorilor, „rezolvarea” dificultăților de învățare fiind foarte dificilă în lipsa suportului lor.
Studiul online poate oferi un ajutor eficient pentru depășirea dificultăților de învățare, acest mediu fiind, de asemenea, o idee bună pentru a învăța conținut diferit. În contextul dat, în loc de scrierea pe foi, ar putea fi adoptată învățarea cu toate simțurile, care implică mai multă manipulare practică a conținutului. Platforma Novakid folosește metoda răspunsului fizic total (TPR), pentru a preda limba engleză într-un mod interactiv și eficient. Astfel, informațiile sunt livrate prin gesturi, expresii faciale și mișcări, ceea ce face mai ușoară asimilarea și amintirea pentru copii.
Când există și un design jucăuș al conținutului de învățare (precum cel oferit de gamificare), mulți copii nu consideră învățarea obositoare, ci distractivă, bucurându-se de ea. Fă-i cunoștință micuțului tău cu universul educațional Novakid, înscriindu-l total gratuit la prima lecție de engleză pentru copii!